Четвер, 23.11.2017, 03:28
Дошкільна освіта

 Каталог статей

Меню сайту
Форма входу
Категорії розділу
Мої статті [5]
Пошук
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Л.А.Чуйкіна План семінарского заняття "Мистецтво писанки"

Запорізький педагогічний коледж

Л.А.Чуйкіна

викладач-методист вищої категорії

Семінарське заняття

з навчальної дисципліни « Декоративно-прикладне мистецтво з методикою навчання» сп. «Керівник образотворчої діяльності в дошкільному закладі»

Тема   Мистецтво українських писанок

Мета :

Дидактичний аспект – систематизація, узагальнення знань, умінь студентів  з методики ознайомлення  дітей дошкільного віку з видами декоративно- прикладного мистецтва, залучення їх до творчої діяльності.

Пізнавальний аспект -розкрити історичний зміст виникнення  та розвитку мистецтва писанкарства; визначати види писанок та  ознаки за технологією,семантикою,колористикою та призначенням ,як ужиткового мистецтва;показати систему занять з ознайомлення дітей дошкільного віку з мистецтвом писанкарства.

Розвивальний аспект--розвивати творчі, пошукові здібності студентів;

-уміння вільно орієнтуватися  в засвоєному матеріалі,

 системно викладати його, формулювати та висловлювати свою думку;

- розвивати рефлексивні,оціночні та презентаційні вміння.

Виховний аспект--формувати професійно-педагогічну культуру студентів:

володіння системою фундаментальних знань, професійними поняттями, термінологією;

вміння аналізувати та оцінювати, а також корегувати власну навчальну діяльність;

 вміння застосовувати в педагогічній практиці отримані знання

формувати патріотичні почуття, інтерес до мистецтва.

Професійний аспект- Продовжити формування таких професійних  компетенцій :

-моделювати заняття з дітьми дошкільного віку з елементами творчого характеру;

- добирати та використовувати різні методи та прийоми  залучення дітей до творчої діяльності ( гурткова робота, заняття, художня самостійна діяльність).

                                              ПЛАН.

1.     Історія виникнення та розвитку мистецтва писанкарства.

2.     Поняття про українські   крашанки,  дряпанки,  крапанки,  писанки, і значення їх як атрибуту весняних культових  обрядів,  життєдайної сили.

3.     Матеріали та інструменти для виконання писанок.

4.     Техніки та прийоми писанкарства :

a)     візерунки з традиційних геометричних, рослинних елементів, зображення птахів, тварин, людини та їх семантичне значення

б) характерні кольорові ознаки, відмінності писанок різних регіонів            України; місцеві майстри зернової писанки:  Н.Бабенко.

     5. Методика ознайомлення дітей дошкільного віку з мистецтвом писанки.

Ключові поняття: писанка, крашанка, дряпанка, бісерка, мальованка, зернова писанка-викладанка,  писачок,  безконечник,  берегиня, , вербівочка сорок клинців, сонечко, сарни,  олені; еліпс, по колу, ланцюжок,решіточка.

Засоби навчання:  інтерактивна дошка, відеозапис авторської телепередачі викладача,  вироби писанок,  ілюстрації, карта України з видами писанок , мініатюри , зразки вихователя, таблиці з елементами та символікою писанок, план роботи гуртка, дитячі роботи.

Література:

Бінашевський Е. Українськи писанки. – К.,1968р

Воропай О. Звичаї нашого народу. – 2т. – К., 1991р

Дронова О.О. Розвиток творчості дошкільників у декоративному малюванні. – К.,:РМК, 1992.

Калуська Л.В. Народні ремесла у дитячому садку. -  Харків: Ранок- Нт,2005МалинінаА.О, Малиніна І.О., ГриднєваО.Ю. Великодний сувенір, Українська народна писанка, - Харків:Скорпіон, 2005

                                       Хід заняття:

                                                Я поплила у світ дівочих мрій

                                                 У білі колискові оболоні

                                                 Котились писанки з-за гори                                               

                                                 У теплі мамині долоні…

1.Вступне слово викладача про мистецтво писанкарства.

v Завдання студентам: 

Ø Розповісти історію виникнення та розвитку писанкарства ;

Ø Характерні особливості видів писанок: крашанка, дряпанка,  крапанка, мальованка і власне писанка

  Студенти супроводжують виклад демонстрацією наочних матеріалів.

Окрім традиційних народні майстри розробляють власні техніки виконання писанок. В писанкарстві почали використовувати матеріали: дерево, глину, бісер, нитки, зерно тощо. Отже за змістом виконання писанки розподіляються на:

-         Традиційні – писанки, написані за зразками попередніх поколінь;

-          Авторські – писанки, створені майстром за власним задумом, з використанням як традиційних, так і нових оригінальних символів;

-         Нетрадиційні – писанки, виготовлені з використанням нетрадиційних  для  писанкарства матеріалів.

Ø Які  матеріали та приладдя необхідні  для  створення писанки?

Ø В якій послідовності наносять віск та фарби на поверхню яйця?

 Те, чим жили й в що вірували наші предки, відобразилось у писанкарстві, Чимало цих вірувань, переконань вилились у символи писанкарства.

Ø Що вони означають? Оберегове  значення візерунків писанки.


Студенти супроводжують свій виклад таблицями з символами та візерунками писанок:

·        Рослинні символи- обереги:

- вазон( дерево життя) – символізує дерево роду, світове дерево;

-сосонка – міфічний змій, земна рослинність;

-гілочка з листочками – живучість Божої ласки, чеснот і добрих справ;

-дубовий листок – сила , мудрість, витривалість, довголіття;

- колосок, зернятка – свячена їжа, предки, воскресіння;

квітка – дівоча врода, кохання, людська душа, народження.

·        До тваринних символів – оберегів ми відносимо:

-         півника – сонце, досконалість, щастя, сила, довголіття, достаток;

-         кінь – витривалість, сила, працьовитість, віщун віри, сонце;

-         рибка – побажання здоров’я

-         птахи-  вічність душі, посланець Бога, пробудження природи;

-         бджілка – символ, який впливав на роїння бджіл;

-         сарни, вівця, качки – символи життя, господарювання.

Викладач звертає увагу на карту регіонів України з різними видами писанок.

В кожному регіоні існували свої особливості виготовлення писанок. Кожна писанка мала власне призначення:

-         писанку – «виноград  і яблучка» дарували дівчатам на вроду;

-         писанку- «колоски» котили по полю до врожаю;

-         якщо людині бажали сили й довголіття, їй дарували писанку « олені»;

-         неодруженим хлопця дарували писанку « життя й любов»;

-         жінки, що не мали дітей дарували мальованки з квіточками, що символізували голівки ненароджених дітей;

-         господарям оселі дарували писанку» «Берегиня»

Ø Назвіть характерні кольори і їх семантичне значення, що використовуються в писанкарстві.

Ø Якими барвниками користувалися майстри?

Запорізький край має своїх майстрів в писанкарстві.

Розповідь викладача про майстра зернової писанки – Наталію Бабенко.              

 Демонстрація виробів автора в презентації/

Перегляд фрагменту авторської телепередачі викладача Л.Чуйкіної  

II Практична частина заняття.

 Мотивація мети: обізнаність педагога, керівника образотворчої діяльності у цілеспрямованому доборі сучасних, ефективних методів і прийомів для занять різних типів і видів художньо-творчої діяльності дошкільників через систему ознайомлення (мистецтвознавча розповідь, бесіда, вправи в техніці візерунків, створення наочного фонду)

Ø Назвіть систему занять з ознайомлення дітей дошкільного віку з видами декоративно-прикладного мистецтва.

·        Поетична скарбничка.

Ø Зачитайте художнє слово про писанку: казки, легенди, вірші, загадки.

·        Проект    Система роботи керівника ІЗО з теми «Писанка»

·        Розглядання плану гуртка для дітей дошкільного віку.

Ø Ознайомлення з орієнтовними задачами  таких занять.

·        Демонстрація наочного фонду для керівника ізостудії: різні види писанок, ілюстрації, таблиці з візерунками, шаблони силуетів.

Завдання для самостійної роботи студентів:

1.     Добір програмового змісту для занять з ознайомлення з різними видами писанок( система занять).

2.     Створити таблицю символів, елементів писанок

3.     Виконати зразки вихователя різних видів писанки: крапанки. мальованки, дряпанки ( в техніці граттажу) з використанням варіативності візерунків, кольорів.

4.     Творча робота. Розписати мальованку на яйці (об’ємна форма) або виконати зернову писанку -  викладанку.

5.     Підготувати матеріали для практичного заняття «Петриківський розпис»: штампи з картоплі, цибулі-кущівки, пензлик-кошачку, фарби, клей ПВА.


Категорія: Мої статті | Додав: Lusitte58 (07.12.2009)
Переглядів: 5633 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: